Stress…

Het proces waarin ik mensen probeer te helpen naar een sterkere, fittere, gezondere versie van zichzelf is er niet altijd één zonder obstakels. Ervaringen die ik tot nu toe heb opgedaan tijdens het werk dat ik doe, maken dat ik soms spontaan de behoefte krijg om die van me af te schrijven. Wellicht herken je jezelf in het onderstaande. Weet dan dat dit voor veel mensen zo is en dat het iets is waar ik zelf ook al vaak tegenaan ben gelopen.

Een gezonde leefstijl zou je geen stress moeten bezorgen. Toch is die grens, onderweg naar een betere versie van jezelf, makkelijk gepasseerd. We willen gezonder leven dus wat gaan we doen? Meer bewegen en gezonder eten. Heel goed! Je boekt resultaat! Maar, resultaten vlakken af.. wat nu? Je eet vast nog niet strikt genoeg of moet vaker trainen! Wat het ook is, je doet niet goed genoeg je best dus je gaat er nóg harder tegenaan. Nu móet het wel goed gaan. Maar de resultaten liggen niet in lijn met jouw verwachtingen en inzet en je voelt je alleen maar slechter.

In een notendop het proces wat ik mensen heb zien doormaken. En niet verwonderlijk want is dat niet de mentaliteit waar we mee zijn groot geworden? “Als je niet slaagt moet je beter je best doen.” Een fout die ik zelf ook meerdere keren heb gemaakt en waar ik mijzelf nog altijd voor moet behoeden.

Elke vorm van inspanning zie ik als stress/belasting voor het lichaam. Stress bronnen kunnen erg verschillend van aard zijn. Denk aan roken, ongezonde voeding, slechte nachtrust, werkdruk, relatieproblemen, financiële zorgen, overgewicht en zelfs intensief sporten om een paar dingen te noemen. Het is één grote optelsom.

Stress op zichzelf is niks mis mee zolang er een balans is met ontstressen. En daar ligt vandaag de dag nou net het probleem voor heel veel mensen. Stressbronnen hebben de overhand waardoor er sprake is van chronische stress.

Om dan terug te komen op de inleiding. Intensief sporten is een vorm van stress (samen met de eerder genoemde bronnen). Daar moet draagvlak voor zijn (=rust en ontspanning). Als dat er niet is kun je trainen zoveel je wil maar grote kans dat het je niet brengt waar je op hoopt met daarnaast een verhoogd risico op blessures, een afname in motivatie en een deuk in je zelfbeeld. Doodzonde, want de intentie was zo goed!

 

"Streef je naar gezondheid, dan zou je gewicht moeten volgen en kijk je naar veel meer factoren dan voeding en training. Andersom is niet altijd het geval."

Conclusie van dit verhaal: het is niet altijd een kwestie van meer doen. Voordat je je stort op meetbare resultaten (zoals gewicht, vetpercentage, kracht) dien je eerst te kijken naar de basis. Vormt jouw dagelijks leven een stabiele basis waarop je kan bouwen? Je zou er daarom goed aan doen om je focus te verschuiven van (bijvoorbeeld) gewicht naar gezondheid. Streef je naar gezondheid, dan zou je gewicht moeten volgen en kijk je naar veel meer factoren dan voeding en training. Andersom is niet altijd het geval.

Ik wil hard werken niet ontmoedigen, integendeel, want een fit lichaam komt niet aanwaaien en daar gaat heel wat hard werk aan vooraf! Maar er moet wel draagvlak voor zijn. Dat betekent eerlijk naar jezelf zijn en ook eens “nee” verkopen op andere vlakken. Hoeveel mensen hebben nou echt tijd voor zichzelf? Waarbij je even helemaal los staat van de daagse plichten en verwachtingen van de mensen om je heen, zowel qua werk als privé? Waarbij je kan doen wat jij wil zonder te hoeven denken wat een ander daar van vindt? Denk hier eerst eens over na… meer is niet altijd beter!

Categories: Blog

Geef een reactie

Related Posts

Blog

Keep it simple

Instagram en Facebook staan vol met mensen die de meest gekke, fancy en acrobatische oefeningen doen. Vaak ook uitgevoerd door sporters die goed in shape zijn. Mensen taggen elkaar, worden enthousiast en de beelden verschijnen Read more…